måndag 23 mars 2009

Demokratins finrum!

21.17 - Idag har jag fullgjort min demokratiska plikt som medborgare, liberal, folkpartist och politiskt intresserad. Jag har nämligen suttit på nämndsmöte idag i Växjö Kommunhus. 

För er som inte vet är jag ju suppleant i fritidsnämnden i Växjö kommun för folkpartiet. Och idag hade vi alltså sammanträde. Det här var givetvis inte första sammanträdet jag var med på, jag har varit suppleant i denna nämnd sedan oktober 2008 och tidigare har jag varit ersättare i olika nämnder i Tingsryd kommun.

Något som dock alltid slår mig på sådana här politiska sammanträden på kommual nivå är att det är ganska långt ifrån den nationella bilden av politik. Ni vet riksdagen, utskotten och direktsända politiska debatter, där politiker i slips, hånar och sågar sin motsåndare verbalt och kanske till och red höjer rösten. Och där de aldrig verkar kunna komma överens om något.

Faktum är att i alla de nämnder jag suttit med i genom åren har varit ganska så eniga i det mesta. Vänsterpartist som moderat. Inte sällan har det man diskuterat och haft dispyter om handlat om hur att satser ska formuleras osv, och de verkliga konflikterna har mer haft sin utgångspunkt i var i kommunen politikern är ifrån(i alla fall i tingsryds kommun).

Dagens sammanträde var inget undantag. Av de 14 ärenden som behandlades så var nämnden enig i alla utom ett eller två ärenden. Det kan tyckas märkligt men är egentligen ganska logiskt då det i en nämnd som denna handlar mer om förvaltningspolitiska beslut på en nivå nära medborgaren.

Alltså exempelvis hur mycket pengar ska föreningen fotboll if ska få i bidrag från kommune utifrån den budget som nämnden fått att leka med.

Med andra ord finns det i nämnder som denna inte så mycket plats för stora politiska visioner eller debatter, pga att det andra mer icke-politiska som man ska fatta politiska beslut om ska göras. Debatt och oeniga politiker kommer man nog för det mesta att få se och höra på tv eller i kommunfullmäktige. 

För det är en gammal statsvetenskaplig sanning att ju mindre politiskt ansvar (och budget ansvar) en politiker har, ju lättare är det att debattera och kritisera.

Det är oxå därför det alltid är lättare att sitta i opposition, för med en regeringsställning så kommer det politiska och budgetansvaret som ett brev på posten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar