fredag 13 mars 2009

Skotten i Tyskland..

00:42 - Appropå den tragiska skolskjutningen i Tyskland, där en 16 åring sköt ihjäl 13 personer på den skola han gick på, så blir man ganska trött på kvällspressens bevakning av sådana här händelser.

Varje gång en sån här sak händer så är det feta rubriker i kvällspressen, inte sällan av slaget "Skolmördaren lyssnade på dödsrock", eller "Polisen hittade våldsfilmer och våldsamma dataspel i skolmördarens dator".

Hur länge till ska kvällspressen och diverse andra moraltanter försöka tuta i oss att det är våldsamma tv-spel, filmer eller musikvideos som gör mördarmonster av vanliga tonåringar.

Hade det varit så, skulle jag och i princip hela min bekantskapskrets bestå av psykotiska, våldsglorifierande och helt avtrubbade mördarmaskiner som bara väntar på att gå loss med vapen i hand. Jag menar vilken kille eller tjej över 12 år har inte sett eller spelat ett tv-spel med överdrivet mycket våld i?

Varför har då ännu ingen av mig eller mina kompisar mördat någon än, enligt vissa bör vi ju ha tagit rejäl skada av att spela Doom, Counter Strike, Postal och Grand Theft Auto? Eller efter att ha sett rambo- filmerna?

Svaret ligger i vår uppväxt, alltså föräldrarna, kompisars föräldrar och andra vuxna i vår omgivning. Som antingen varit hemma när vi kollat/spelat, eller som suttit med och har kunnat diskutera det hela med oss och förklarat att det funkar inte så här på riktigt.

Jag tror att man kommer upptäcka ganska snart att den här killen som skjutit ihjäl de här människorna i Tyskland, har haft väldigt dålig kontakt med sina föräldrar, sina lärare och andra vuxna. Han har kanske blivit försummad eller så har vuxna haft svårt att prata med honom. Man lär finna att han i motsats till vad tidningarna skriver, inte kommer från en "välmående familj".

Rätta mig om jag har fel, men inte dödar väl sonen i en välmående familj 13 personer helt överlagt och genomtänkt? Inte i min värld i alla fall..

Givetvis kan man inte heller bara skylla på föräldrar och andra vuxna i omgivningen, det är precis lika förenklande som att skylla på våldsfilmer med mera i samhället.

Förmodligen är det en rad olyckliga omständigheter som spelat in.

Samtidigt finns det nog en rad vuxna människor i den här pojkens närhet som känner att de kanske hade kunnat förhindra detta och då tänker jag givetvis på pojkens föräldrar och andra vuxna i hans släkt som måste ha sett tecknen. Men jag tänker också på lärare, pingistränare och folk i den skytteklubb han var med i.

Frågan vi då måste ställa oss återigen, varför lät man det hända?

Här har vi nyckeln till hur vi undviker att det händer i Sverige. Alla "vuxna" även vi, du och jag som är ett par år över 20 har ett ansvar om vi tycker att något "barn" i vår omgivning verkar vara på glid åt fel håll. Det är då det gäller att agera. Är man förälder gäller det att inte avskärma sig från sina barn, utan att försöka hänga med. Prata med dem, även om de inte vill, förklara för dem hur det funkar i verkligheten om ni ser en film med våld i osv.

Är man tränare eller ledare för ungdomar i någon idrott eller något annat sammanhang (som exempelvis jag är) har man givetvis också ett större ansvar, vi som ledare upptäcker kanske tidigare än föräldrar om något inte är rätt, i sättet som barnet pratar eller beter sig mot andra, då barn har en förmåga att alltid vara änglar inför sina föräldrar.
Då gäller det att våga lägga sig i och visa vad som är rätt och fel och att man bryr sig.

Låt oss hoppas att vi slipper se en skolskjutning i Sverige och skänk en tanke till de anhöriga till dem som förlorat ett barn vid skolskjutningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar